Om kurset
Innføring i gjennomgang av fremgangsmåter for godt lederskap, praktiske tips og lovverket gjennomgås i vårt kurs. Målsettingen er å gi deltakerne kjennskap til gjeldende regelverk, økt kunnskap om praktisk fraværsarbeid og forbedre lederegenskaper.
Utfordringer med sykefravær
Vi hjelper deg med:
- Bruk av case og praktiske eksempler
- Hvem som kan hjelpe i arbeidet
- Søkelys på regelverk - hvilke forventninger, virkemidler og rutiner finnes
- Sykefraværsarbeid: arbeidsplassen som hovedarena
- Rettigheter og plikter for både arbeidstaker og arbeidsgiver
- Oppfølging og forebygging av sykefravær: ansvar og roller
Det beste godet som ansatt er god oppfølging av sykefravær
Synes du det kan være krevende å følge opp sykmeldte ansatte på en god måte? Vi hjelper deg!
- Hilde Seland HMS-rådgiver og fysioterapeut
Godt sykefraværsarbeid redder liv:
I dagens arbeidsklima står arbeidsgivere og arbeidstakere overfor store utfordringer, både når det gjelder psykososiale- og fysiske forhold. Et klapp på skulderen eller tilrettelegging i vanskelige perioder kan utgjøre forskjellen på hvorvidt en sykemelding blir langvarig eller i verste fall fører til alvorlige konsekvenser for medarbeideren. Dette kurset gir deg et system for systematisk arbeid med forebygging og oppfølging av sykefravær.
- Helen Stene, HMS-rådgiver
Kursinnhold
- Bestemmelsene i Folketrygdloven
- Erfaringsutveksling og praktiske eksempler
- Aktører i sykefraværsarbeidet: BHT, lege, NAV, arbeidstaker, arbeidsgiver
- Den vanskelige samtalen
- Utfylling og dokumentasjon av oppfølgingsplaner
- Virkemidler i «Raskere tilbake» og IA
- Plikter / rettigheter
For å gi deltakerne trygghet i eget arbeid benytter vi oss av reelle tilfeller og eksempler i kurset. Gruppeoppgaver, diskusjon og forelesning utgjør elementene for læring.
Opplæringskrav
Praktisk info
Format
Målgruppe
Bedrifter - Tillitsvalgte, verneombud, ansatte med personalansvar, avdelingsledere og ledere
Forkunnskaper
Ingen krav til forkunnskaper.